From Canvas to Language: The Mona Lisa as Myth

Intersections between Visual Arts and Writing in the Nineteenth-Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58015/2036-2293/807

Keywords:

mythocriticism, comparative literature, sociocriticism

Abstract

What is the origin of the mysterious character of Leonardo da Vinci’s Mona Lisa? More precisely, which cultural discourses crystallize in this apparent mystery? For centuries, Leonardo’s painting has served as a receptacle of values that have transformed it into a modern myth. This article aims to identify a series of nineteenth-century texts as the main agents in the construction and consolidation of the Mona Lisa myth, with the goal of analyzing these textual productions as ideological operations, thereby revealing the cultural and social dynamics that reinforced this perception of the work.

Author Biography

Manuela Shocron Vietri, Univesità degli Studi di Firenze

Manuela Shocron Vietri è una dottoranda del curriculum trinazionale “Miti Fondatori Europei nelle Arti e nella Letteratura” dell’Università degli Studi di Firenze, Sorbonne Université e Universität Bonn. La sua tesi di dottorato, sotto la tutela del Prof. Federico Fastelli, si occupa del mito della Gioconda di Leonardo da Vinci, analizzandolo come una costruzione del dandismo letterario e focalizzandosi su tre autori: Charles Baudelaire, Oscar Wilde e Gabriele d’Annunzio. Dal 2024 è socia di COMPALIT, partecipando come relatrice al convegno Dov'è la letteratura? Circolazioni, istituzioni, rapporti di forza. I suoi contributi accademici includono un articolo sulla rivista Comparatismi (n. 9), una recensione sulla rivista Studi Irlandesi. A Journal of Irish Studies, e ha inoltre fatto parte della coedizione del libro “Atributos y representaciones del Humanismo europeo (siglos XVI-XIX)” presso l’editoriale dell’Universidad Nacional del Sur (Argentina).

Published

09 Dec 2025

How to Cite

Shocron Vietri, M. “From Canvas to Language: The Mona Lisa as Myth: Intersections between Visual Arts and Writing in the Nineteenth-Century”. Testo e Senso, vol. 1, no. 29, Dec. 2025, pp. 265-74, doi:10.58015/2036-2293/807.

Issue

Section

Art Comparison and Intermediality